Strategický management je považovaný jako souhrn veškerých aktivit zaměřujících se na formulování dlouhodobých záměrů firmy. Podle slovníku vojenství se jedná o činnost mimo dohled nepřítele. Jedná se o integrální součást celkového řízení podniku, která se stává významnou konkurenční výhodou.
Strategický management – jedná se o proces, v rámci kterého probíhá proces přípravy a realizace rozvojových záměrů, které mají dlouhodobější povahu. Jedná se o záměry, jenž mají pro podnik rozhodující význam a jejichž cílem je dosažení předem stanovených strategických cílů. Jedná se o systémově řízený proces, jehož důležitou podstatnou záležitostí je především pružná reakce na změny, obrana podniku před nebezpečnými hrozbami a využití všech možných a vhodných příležitostí pro budoucí časový horizont a budoucí rozvoj firmy.
Podstata strategického managementu:
· Strategický management ukazuje směr, kterým se podnik vyvíjí.
· Pomocí něj lze vymezit strategické směry podniku.
· Umožňuje podniku orientovat se na konkurenční prostředí.
Obsah strategického managementu:
· Zaměřuje se na určení dlouhodobého záměru podniku, přijímání takových rozhodnutí, které povedou k naplňování podnikových cílů.
· Spadá zde plánování, rozmisťování, organizování a řízení podnikových zdrojů, rovněž také jejich účelová spotřeba.
· Soustředí se také na řízení vztahů mezi podnikem a okolím tak, aby z toho měl podnik určitý prospěch, ale aby nebyly narušeny vztahy s dodavateli, odběrateli nebo veřejností.
· Snaží se nalézt soulad celého organizačního systému podniku.
· Vyjadřuje postoj vůči konkurenci – jak, kdy, kde, komu a proč by měl podnik čelit.
Výhody plynoucí ze strategického managementu:
· definuje poslání podniku a určuje směr jeho vývoje,
· považuje se za konkurenční výhodu,
· standardizuje rutinní činnosti,
· vymezuje hrozby a příležitosti podniku,
· stanovuje základní cíle podniku a cestu, jak těchto cílů firma dosáhne,
· upravuje a zpřesňuje vizi, poslání a cíle,
· vytváří určité sociální jistoty podniku,
· poskytuje informace o podnikání.